Nieuwsberichten


Kinderen met downsyndroom naar reguliere school

donderdag 6 maart 2014, 15:05 - Sanne Hofman

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met het syndroom van down zich bijzonder goed kunnen ontwikkelen op een normale basisschool. Onder andere de taalvaardigheden van de kinderen ontwikkelen zich veel beter op een reguliere school dan op een speciale school voor kinderen met het syndroom van down.

Gerrit de Graaf deed het onderzoek. Hij is promovendus aan de Universiteit in Gent. Voor het onderzoek onderzocht Gerrit de Graaf de onderwijssituatie van kinderen met het downsyndroom in Nederland. Hij stelt dat steeds meer kinderen tussen de 4 en 13 jaar met het downsyndroom naar een reguliere basisschool gaan. In de jaren ’80 ging hooguit n twee procent van de kinderen tussen de 3 en 14 jaar met het downsyndroom naar een ‘gewone’ school. In 2005 steeg dat percentage al naar 37 procent. Uit het onderzoek blijkt nu dat dat percentage is gegroeid naar meer dan 50 procent. Een snelle ontwikkeling dus.

Deze ontwikkeling schijnt voor kinderen met het downsyndroom erg positief te zijn. De kinderen met syndroom van Down hebben veel baat bij het onderwijs dat gegeven wordt op de regulieren scholen. Door dit onderwijs te volgen is gebleken dat de kinderen met Down hun taalvaardigheden sneller ontwikkelen.


Grote vooruitgang
Niet alleen op het gebied van taalvaardigheden boeken de kinderen met het downsyndroom op reguliere basisscholen veel vooruitgang, ook op het gebied van praten, lezen, rekenen en schrijven doen de kinderen het erg goed.

Deze grote vooruitgang bij kinderen met het downsyndroom op het gebied van taal en kennis kan al worden veroorzaakt door enkele jaren op een ‘gewone’ school mee te doen. Hierbij is een goede samenwerking tussen leraren en ouders erg belangrijk.
Voordelen van een reguliere school in vergelijking met speciaal onderwijs voor kinderen met Down zijn de rijkere taalomgeving, het meer daadwerkelijk aanleren van schoolse vaardigheden en er is meer tijd voor individuele begeleiding.


Afwachten
Natuurlijk is het nog even afwachten hoe reguliere scholen op deze resultaten zullen reageren. Voor de ene school zou het moeilijk zijn een kind het met downsyndroom op te nemen in een klas, de andere school zou het weer als een grote uitdaging kunnen zien. “Ik hoop dat schoolbesturen oog zullen houden voor de voordelen van integratie, en dat zij voldoende ondersteuning op de gewone school mogelijk blijven maken.” zegt de Graaf.

Volgens Gerrit de Graaf moet het onderwijs waar iedereen welkom is blijven bestaan en moeten meer scholen er voor open staan. “Mensenrechten zijn altijd een belangrijk argument geweest voor de ontwikkeling van \'inclusief-onderwijs\', een school waar iedereen welkom is. Maar, de gunstige effecten van dat inclusieve onderwijs op deze kinderen, vormen k een heel goed argument.\" aldus de Graaf.


Bron: Trouw



Bookmark dit artikel:
NUjij | eKudos | Plaatsen/stemmen op Digg | Voeg toe aan je Facebook-profiel | Del.icio.us | Google bookmark | StumbleUpon | Voeg toe aan iGoogle | Feed bekijken