Nieuwsberichten


Televisie kijken niet beter voor taalontwikkeling

dinsdag 25 februari 2014, 16:32 - Sanne Hofman

Eerder werd beweerd dat educatieve televisieprogramma’s kinderen kunnen helpen bij de taalontwikkeling. Onderzoek van het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift ‘Research In Child Development’ bewijst het tegendeel. Uit het onderzoek blijkt dat educatieve televisieprogramma’s peuters niet helpen bij het leren van nieuwe woorden.

Uit het Amerikaanse onderzoek blijkt juist dat interactieve communicatie bij jonge kinderen erg belangrijk is. Interactiviteit is veel beter voor de taalontwikkeling van peuters.


Het onderzoek
Het onderzoek ging als volgt. De onderzoekers verdeelden 36 tweejarige peuters in drie groepen. De eerste groep had enkel rechtstreekse conversaties, de tweede groep communiceerde via video chat en de derde groep keek naar educatieve televisieprogramma’s.


Uit de resultaten is gebleken dat alleen de kinderen uit de eerste twee groepen nieuwe woorden leerden. De educatieve televisieprogramma’s bevorderden de taalontwikkeling van de kinderen totaal niet. Onderzoekster Kathy Hirsh-Pasek vertelt: “Een taal leren via een televisieprogramma blijkt moeilijker te zijn omdat er geen sociale interactie is. Je kinderen voor een scherm zetten bevordert hun taalontwikkeling dus niet.”


Bron: HLN.be



Bookmark dit artikel:
NUjij | eKudos | Plaatsen/stemmen op Digg | Voeg toe aan je Facebook-profiel | Del.icio.us | Google bookmark | StumbleUpon | Voeg toe aan iGoogle | Feed bekijken